RANDOM

Malaysia Ke Arah Digital Citizenship Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)- 3 Apps

Pandemik COVID-19 telah membuka peluang dan ruang kepada penggunaan teknologi digital. Jika dulu netizen memilih untuk membayar secara tunai. Kini, rata-rata memilih pembayaran atas talian untuk penjimatan masa beratur di mesin ATM, serta melakukan penjarakan sosial.

Penyebaran wabak COVID-19 terlalu pantas ke serata dunia. Oleh yang demikian, kerajaan mengambil langkah yang perlu untuk membendung penyebaran dan memutuskan rantaian COVID-19, antaranya membangun aplikasi (App).

Kerajaan Malaysia contohnya mengambil inisiatif membangun aplikasi (App) untuk kemudahan netizen, KKM, dan kerajaan.

Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD), Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), ini adalah antara aplikasi yang dibangunkan

3 Aplikasi yang telah dibangunkan dan digunakapakai:

  1. MySejahtera

My Sejahtera

Applikasi ini dibangunkan bertujuan untuk melakukan pengesanan awal simptom-simptom. Pengguna disaran melakukan pemeriksaan kendiri dan kementerian kesihatan juga boleh monitor tahap kesihatan pengguna.

 

 

2. MyTrace

Aplikasi MyTrace dibangunkan untuk membantu pihak kesihatan monitor penyebaran wabak dalam kalangan netizan (pengguna).

 

 

3. Gerak Malaysia

Gerak Malaysia

 

Bagi netizen yang mahu melakukan pergerakan merentasi negeri, mereka disaran mengisi permohonan melalui aplikasi Gerak Malaysia.

3 Aplikasi ini boleh di muat turun dari Google Play Store google play

 

Leave a comment